Dag 4, 5 en 6 - Reisverslag uit Workum, Nederland van Joke en Ted Hageman - van der Moolen - WaarBenJij.nu Dag 4, 5 en 6 - Reisverslag uit Workum, Nederland van Joke en Ted Hageman - van der Moolen - WaarBenJij.nu

Dag 4, 5 en 6

Door: Ted en Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke en Ted

26 April 2012 | Nederland, Workum

Dag 4: : van Amsterdam naar Hoorn ( 73,5 km).
Bij Bas en Jitske vertrokken en dwars door Amsterdam gefietst. Met de pont over het IJ naar Amsterdam-Noord waar we de weg kwijt raakten. Een uur kwijt geraakt. Op weg naar Marken. Een schattig stadje met hele lekkere broodjes paling! Van Marken naar Monnickendam en Volendam. In Volendam hebben we lekker rondgesjouwd. In Café Spaander (waar vroeger veel schilders kwamen, die hun logies met een schilderij betaalden) even iets gedronken en de schilderijen bewonderd. Edam doorgefietst, inderdaad een gestold fossiel, mooi maar doods. Gisteren vele ganzen gezien, maar vandaag leken alle eieren tegelijk uitgekomen te zijn, want ineens zagen we alleen maar ganzen met ontelbaar veel jonkies. Het weer was redelijk. Af en toe een buitje, maar ook zon. En…. eindelijk de wind soms mee! We vonden een camping bij Scharwoude/Westerkogge. In een vervallen trekhut mochten we ’s avonds evt. zitten. Daar hebben we gekookt en gegeten. Om 10 uur waren we versleten en zijn we gaan slapen.
Dag 5: van Hoorn naar Den Oever (78,5 km).
Vroeg opgestaan en vertrokken naar Den Oever. De hele ochtend was het mooi weer. Helaas was de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen afgesloten, omdat deze verzwaard werd. In het zonnetje koffie gedronken en een reuzen soes gegeten. Enkhuizen bewonderd en foto’s gemaakt. Onderweg vele kleurrijke tulpenbollenvelden gezien.
Onderweg een telefoontje van Folkert. Onze kanjer heeft zijn scriptie gehaald en hoeft niets aan te vullen. Een topprestatie!!
In Medemblik hebben we het kasteel Radboud van Floris V bewonderd. Een broodje kroket smaakte overheerlijk en bij de Spar kochten we avondeten.
Doorgefietst naar Den Oever met flink windje mee!!!! De in Den Oever door het VVV genoemde campings bleken allemaal niet meer te bestaan. Ook een hotel bleek alleen een restaurant te zijn.
Vier kilometer verder in Stroe was er gelukkig wel een hele leuke camping. Op ons ‘tandvlees’ gehaald….. Wel bijna 80 km voor moeten fietsen. Daarom het tentje snel opgezet en als beloning lekker een wijntje (of 2, 3) gaan drinken. Onder een afdakje bij een lege caravan tegenover ons plekje eten gaan koken. En na een douche en crypto bijtanken voor de volgende dag: het worgsnoer van de Zuiderzee, de afsluitdijk!
Dag 6: van Den Oever naar Workum (58 km).
Yes! De wind pal in de rug op de Afsluitdijk. Met ca. 25 km per uur scheurden we 30 km lang naar Friesland. Bij het standbeeld van Lely begaf ons fototoestel het. Gelukkig hadden we een toestel van ome Leo gekregen. In Friesland gekomen bleek elk voordeel zijn nadeel te hebben, want de wind mee werd nu wind tegen, omdat de kustlijn zuidwest is en we reden nog maar zo’n 9 km. per uur.
Hard werken dus om in Makkum te komen, onze eerste Friese stop. Daar lekker koffie gedronken en het dorp bekeken. Door naar Workum, dat we vandaag als eindbestemming hadden gekozen. Na een uur ‘vechtfietsen’ (windkracht 6 tegen), kwamen we in Workum aan. Bij het VVV info gevraagd over campings. Op het marktpleintje ons brood gegeten. Daarna naar het museum van Jopie Huisman, een plaatselijke schilder en verhaalverteller. Autodidact die fantastisch mooie schilderijen heeft gemaakt. Een beetje impressionistisch. Eind van de middag ons tentje opgezet op camping Sudersé.
Lekker gedoucht en opgefrist naar Workum terug voor een paar boodschapjes en om lekker te gaan eten. Dit keer lekker luxe in een mooi restaurant. Hebben we wel verdiend vonden we.

• 26 April 2012 - 19:22

Cisca:

Mijn wens is dus niet uitgekomen: de wind speelt jullie danig parten, al hebben jullie er soms ook voordeel bij, maar dat is in de minderheid. Gelukkig hebben jullie tussendoor wel redelijk tot mooi weer. Morgen nog even flink wezen en de wind trotseren om dan zaterdag heel relaxed het laatste traject af te leggen. Succes met de laatste loodjes van jullie survival.